Hvordan velge rett dekk til forskjellige underlag på motocross?

Er du på en sandbane, anbefaler vi alltid skoveldekk. Skoveldekk skyver unna sandet på mest mulig effektiv måte og grepet blir best. Husk også og skifte foran også, her har dekket knaster som ser ut som pigger.

Dekk som kan brukes her er Brigdestone x10- m101-m102, Michelin Sand

NB1! Det må være full sand for at skoveldekk skal fungere, ikke partier med stein og grus. Da vil dekket bli revet opp.

NB2! Vi har også nå fått til lager Pirelli Scorpion Skoveldekk til høy 85ccm ( 16”).

Eksempelbane: Elverum og Rena

 

Når det er mykt underlag, men ikke ren sand anbefaler vi Bridgestone X20.

Dette er et mykt dekk, men med knaster som tåler litt mer. Her er det mindre skovelformede knaster. Men fortsatt er det god plass mellom knastene.

På medium baner er Brigdestone X30 en vinner. Dette er et dekk som fungerer utmerket på de fleste norske baner. Dette er også et dekk som er fastere i knastene og tåler mer. Vil man ha mer ut av dekket anbefaler vi dette.

Eksempelbaner: Rudskogen , Lunner

 

På ekstremt harde baner er det Brigdestone X40 som fungerer best. Dette er et dekk med hardere knaster som tåler godt grep. Her ser dere også at knastene ikke sitter vannrett.  Det er ikke mange baner i Norge som har dette underlaget. Dette er mer vanlig i land som Spania etc.

Eksempelbaner: Tønsberg, Svindal.

NB1: Er det fare for regn på slike baner må man nøye tenke over om man skal velge et dekk med større rom mellom knastene. Blir det mudrace fungerer hardbane dekk dårlig. Da pakker gjørmen seg i knastene og gir slicks. Ved mudrace kan dekk mot sand fungere bedre.

Og til slutt husk på:

  • Vil du ha et dekk som sitte best mulig, kan du også bruke et mykere dekk på medium bane. Konsekvensen da kan være at levetiden på dekket blir kortere.
  • Sjekk at slanger er hele ved skifte og bytt gjerne til Ultra heavy duty ( tykke slanger ) for å hindre punktering.
  • Husk også og bytte dekket foran før løp. Det mange ikke vet er at grepet foran reduseres drastisk med litt slitt dekk. Dette kan være vanskelig og se. Bruk derfor nye dekk foran på løp og tren heller med dekk som har gått løp så man får utnyttet dette maksimalt.

Lykke til!

Hilsen oss på http://www.agmshop.no

 

 

Reklamer

Kommentarer er stengt.

Drevet av WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: